En El
Έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ‏

Έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ‏

Το σουπερμάρκετ θεωρείται στήριγμα για τον Έλληνα καταναλωτή και την εθνική οικονομία

 

Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) πραγματοποίησε στα τέλη του 2011 πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 1.250 ατόμων, που εξετάζει τον ρόλο των σουπερμάρκετ στη διατροφή αλλά και στην ευρύτερη οικονομική/κοινωνική συνεισφορά τους. Τα αποτελέσματα προσφέρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με τις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, καθώς και σημαντικές απόψεις γύρω από το ρόλο των σουπερμάρκετ στη διατροφή.

Το γενικό συμπέρασμα των αποτελεσμάτων είναι ότι ο Έλληνας καταναλωτής αξιολογεί ιδιαίτερα υψηλά τη συνεισφορά του σουπερμάρκετ εν μέσω της οικονομικής κρίσης. Επίσης γίνεται σαφές ότι για το ευρύ ελληνικό κοινό το σουπερμάρκετ αποτελεί «στήριγμα» της οικονομίας και της καθημερινότητας. Επίσης, συγκριτικά με άλλα σημεία πώλησης τροφίμων (λαϊκές αγορές, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, οπωροπωλεία, περίπτερα, κλπ) θεωρείται με διαφορά το καλύτερο και ασφαλέστερο σημείο πώλησης τροφίμων, βάσει όλων των κριτηρίων που εξετάστηκαν και ιδιαίτερα σε σχέση με την εμπιστοσύνη,  με τις τιμές και την παροχή ποιοτικών προϊόντων και αναβαθμισμένων υπηρεσιών.

21-03-2012_1

 

 

Στο σχήμα 1, παρουσιάζεται η συνολική αξιολόγηση των σουπερμάρκετ όσον αφορά τη συνεισφορά τους στην εθνική οικονομία από τους καταναλωτές σε κλίμακα 1-7 (7 το άριστα). Τα αποτελέσματα παρουσιάζουν μία ιδιαίτερα θετική εικόνα για τον κλάδο των σουπερμάρκετ και αρκετά βελτιωμένη σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του 2010. Συγκεκριμένα οι καταναλωτές θεωρούν ότι:

  • Τα σουπερμάρκετ συνεισφέρουν σε μεγάλο βαθμό στην τοπική ανάπτυξη μίας περιοχής-γειτονιάς. Οι θετικές απαντήσεις ήταν πολύ περισσότερες το 2011 σε σχέση με το 2010, τονίζοντας τη σημασία των καταστημάτων σουπερμάρκετ για την αναβάθμιση της περιοχής που λειτουργεί, όσον αφορά την άμεση εξυπηρέτηση των καταναλωτών, την τοπική επένδυση κλπ.
  • Τα σουπερμάρκετ ενισχύουν την ελληνική περιφέρεια, κάτι που είναι αποτέλεσμα των μεγάλων πανελλήνιων δικτύων καταστημάτων που έχουν αναπτύξει (άρα και προσφορά εργασίας σε τοπικούς υπαλλήλους), αλλά και τη συνεργασία με τοπικούς Έλληνες παραγωγούς.
  • Τα σουπερμάρκετ στηρίζουν την Ελληνική Οικονομία (μέσω των επενδύσεων, της προσφοράς τους στο ΑΕΠ, τη διατήρηση των θέσεων εργασίας κλπ) ενώ στηρίζουν και τα ελληνικά προϊόντα. Οι απαντήσεις και εδώ ήταν ακόμη πιο θετικές σε σχέση με το 2010, δείχνοντας της σημασία του κλάδου εν μέσω της οικονομικής κρίσης.
  • Τα σουπερμάρκετ συνεισφέρουν στην αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου του Έλληνα καταναλωτή, μέσω της υγιεινής διατροφής που προωθούν, της υψηλής ποιότητας των προϊόντων που διανέμουν, ειδικά προγράμματα για τη μεσογειακή δίαιτα κλπ.
  • Τα σουπερμάρκετ συμβάλλουν στην εξάλειψη των μεσαζόντων. Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν ότι τα σουπερμάρκετ προσπαθούν να εξαλείψουν τους μεσάζοντες μέσω των οργανωμένων τμημάτων αγορών τους και προμηθεύονται κατευθείαν από οργανωμένους παραγωγούς. Και σε αυτή την ερώτηση οι αντιλήψεις των καταναλωτών ήταν σημαντικά βελτιωμένες σε σχέση με το 2010, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένης της σχετικής συζήτησης που έχει ξεκινήσει.
  • Τα σουπερμάρκετ παρέχουν σημαντικές υποδομές ανακύκλωσης για τους Έλληνες καταναλωτές ενώ συμβάλλουν και στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω ειδικών προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας.

Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα αποτελέσματα των σχημάτων 2 και 3, όπου συγκρίνονται τα διαφορετικά σημεία πώλησης τροφίμων βάσει διαφόρων κριτηρίων. Στο σχήμα 2 απεικονίζονται οι επιλογές των καταναλωτών σε σχέση με το σημείο πώλησης που εμπιστεύονται περισσότερο και στο σχήμα 3 τα δύο πρώτα σημεία πώλησης όπως αξιολογήθηκαν από τους καταναλωτές βάσει διάφορων κριτηρίων. Όπως φαίνεται από το σχήμα 2, τα σουπερμάρκετ είναι με διαφορά το πρώτο σημείο πώλησης που εμπιστεύεται ο Έλληνας καταναλωτής με ποσοστό εμπιστοσύνης 73,6%. Δεύτερη είναι η λαϊκή αγορά με 21,9% και τρίτα έρχονται τα ειδικευμένα καταστήματα (Οπωροπωλεία, Κρεοπωλεία, Ιχθυοπωλεία) με ποσοστό 19,4%.  Τα πολύ θετικά αυτά αποτελέσματα εξηγούνται στο σχήμα 3.

21-03-2012_2

 

Όπως φαίνεται στο σχήμα 3, τα σουπερμάρκετ αξιολογούνται σχεδόν σε όλα τα κριτήρια πρώτα από τους καταναλωτές, ενώ δεύτερη έρχεται η Λαϊκή αγορά. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι οι καταναλωτές θεωρούν ότι βρίσκουν τις καλύτερες τιμές στα σουπερμάρκετ, όπου επίσης βρίσκουν και την καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής. Τα σουπερμάρκετ θεωρούνται ότι προσφέρουν καλύτερη συντήρηση των προϊόντων, περισσότερη πληροφορία για τα προϊόντα και είναι ασφαλέστερα για την υγεία από τα άλλα σημεία πώλησης. Επίσης 1 στους 2 καταναλωτές περίπου θεωρεί ότι τα σουπερμάρκετ και οι λαϊκές αγορές προσφέρουν πληθώρα προϊόντων Ελληνικής γης.

21-03-2012_3

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο Έλληνας καταναλωτής θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική τη συνεισφορά του σουπερμάρκετ εν μέσω της οικονομικής κρίσης και ότι αποτελεί «στήριγμα» της οικονομίας και της καθημερινότητας για το ευρύ κοινό. Αναμφίβολα θεωρείται το καλύτερο σημείο πώλησης τροφίμων, βάσει όλων των κριτηρίων και ιδιαίτερα σε σχέση με την εμπιστοσύνη,  με τις τιμές και την παροχή ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των Ελλήνων καταναλωτών.