En El
Mελέτη ΙΕΛΚΑ για τις βέλτιστες πρακτικές στο λιανεμπόριο‏

Mελέτη ΙΕΛΚΑ για τις βέλτιστες πρακτικές στο λιανεμπόριο‏

Βέλτιστες Πρακτικές 2012 και σημαντικές επενδύσεις στο Οργανωμένο Λιανεμπόριο Τροφίμων (Σουπερ Μάρκετ)

>>> Βρείτε εδώ το πλήρες κείμενο της Μελέτης <<<

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  ολοκλήρωσε πρόσφατα την ετήσια έκδοση του (μελέτη) για τις βέλτιστες πρακτικές στο Οργανωμένο Λιανεμπόριο Τροφίμων το 2012. Βέλτιστη Πρακτική είναι μία επιχειρηματική μέθοδος ή πρακτική η οποία είναι καινοτόμος με συνέπεια αποφέρει αποτελέσματα ανώτερα από αυτά που επιτυγχάνονται με άλλα μέσα και η οποία χρησιμοποιείται σαν μέτρο σύγκρισης (benchmark) και σαν στόχος επίτευξης. Στην έκδοση παρουσιάζονται 28 βέλτιστες πρακτικές από οργανωμένες αλυσίδες σουπερμάρκετ αλλά και συνεργάτες τους που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο. Οι 28 βέλτιστες πρακτικές είχαν διακριθεί στον Πανελλήνιο διαγωνισμό του περιοδικού Σελφ-Σέρβις για την επιχειρηματική αριστεία στο λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερ μάρκετ και προμηθευτές) που οργανώθηκε με την υποστήριξη των ΙΕΛΚΑ, ΕΣΒΕΠ, ΣΕΒΤ, ECR-Hellas, ΙΠΕ. Οι καταγεγραμμένες βέλτιστες πρακτικές αφορούσαν τις παρακάτω κατηγορίες:

  1. Εταιρική και Κοινωνική Ευθύνη
  2. Περιβάλλον, Αειφορία και Ποιότητα
  3. Μάρκετινγκ και Πελατοκεντρικές Στρατηγικές
  4. Μάνατζμεντ, Καινοτομία Και Ανθρώπινο Δυναμικό
  5. Εφοδιαστική Αλυσίδα – Logistics
  6. Δίκτυο, Καταστήματα και Προϊόντα Ιδιωτικής Ετικέτας

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνολικές επενδύσεις των αλυσίδων σουπερμάρκετ το 2011 (πιο πρόσφατο έτος για το οποίο υπάρχουν δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις) ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών να πηγαίνει στην βελτίωση της παραγωγικότητας με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα κέντρα logistics που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα, αυτοματισμούς κλπ.

Τα συνολικά αποτελέσματα των βέλτιστων πρακτικών δεν είναι δυνατόν να καταγραφούν πλήρως άμεσα καθώς αποτελούν μακροπρόθεσμες επενδύσεις με πολύπλευρες επιδράσεις. Παρόλα αυτά, τα παρακάτω παραδείγματα αναδεικνύουν τα σημαντικά αποτελέσματα συγκεκριμένων πρωτοβουλιών:

  • Περισσότερα από 15 εκατ. ευρώ έχουν επενδυθεί σε ενέργειες υποστήριξης άπορων οικογενειών οι οποίες περιλαμβάνουν υποδομές και διάθεση προϊόντων μέσω πρωτοβουλιών όπως είναι τα κοινωνικά παντοπωλεία και λοιπές προωθητικές ενέργειες σε συνεργασίες μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ με προμηθευτικές εταιρείες. Εκτιμάται ότι περισσότεροι από 25.000 άνθρωποι σε ανάγκη τα τελευταία χρόνια έχουν υποστηριχτεί με διάφορους τρόπους από τις ενέργειες αυτές.
  • Οι επενδύσεις σε νέους τύπους καταστημάτων είναι ακόμα μεγαλύτερες και εκτιμώνται σε περισσότερα από 25 εκατ. ευρώ την τελευταία διετία. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ έχουν επενδύσει πάνω από 10 εκατ. ευρώ σε βιοκλιματικά καταστήματα και πάνω από 10 εκατ. ευρώ σε έρευνα, ανάπτυξη και υλοποίηση νέων τύπων καταστημάτων λιανεμπορίου τροφίμων.

Τα καινοτόμα πράσινα καταστήματα βασίζονται σε πρωτοποριακές μεθόδους κατασκευής, παραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας τα καθιστούν πρότυπο, όχι μόνο κατασκευαστικά, αλλά και περιβαλλοντικά για την Ελληνική αγορά Λιανεμπορίου, χάρις στον βιοκλιματικός σχεδιασμός, στις σύγχρονες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας  και νερού, στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, γεωθερμία),  στην έμφαση στην ανακύκλωση υλικώνκαι στην χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον.

Οι νέοι τύποι καταστημάτων περιλαμβάνουν τόσο νέα μεγαλύτερα καταστήματα, όσο και νέους τύπου μικρότερων καταστημάτων γειτονιάς. Χαρακτηριστικά στους νέους τύπους καταστημάτων βασικά τμήματα εξυπηρέτησης πελατών σηματοδοτούνται με ειδικές τρισδιάστατες κατασκευές, πρωτοπόρο εξοπλισμό και νέα γραπτή και εικαστική επικοινωνία. Ο φωτισμός διαφοροποιείται, εστιάζοντας πλέον αποκλειστικά στα προϊόντα και ελάχιστα στις ενδιάμεσες περιοχές κίνησης των πελατών. Στο ίδιο πνεύμα τα νέα υπερ-μάρκετ αποτελούν ένα ολοκαίνουργιο concept καταστήματος, που δημιουργήθηκε για να απλοποιήσει τον τρόπο που γίνονται μέχρι σήμερα οι αγορές, να ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες των καταναλωτών και να τους εκπλήξει με καινοτομίες και πρωτοποριακές υπηρεσίες.

  • Εξίσου σημαντικές είναι οι επενδύσεις των μεγάλων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο τροφίμων μέσω των παρεχόμενων προσφορών και εκπτώσεων σε μείωση τιμών. Πέρα από την επένδυση ως προωθητική ενέργεια σε διαφημιστική δαπάνη η οποία βαίνει αυξανόμενη και ξεπερνά τα 35 εκατ. ευρώ το 2012 για τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, η επένδυση σε χαμηλότερες τιμές μέσω προσφορών και δωροεπιταγών, η οποία εκτιμάται σε εκατοντάδες εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα μεγάλη αλυσίδα σουπερμάρκετ η οποία παρουσίασε οικονομικά στοιχεία για επένδυση 60 εκατ. ευρώ το 2012 για μείωση τελικών τιμών.
  • Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη για την δημιουργία νέων σειρών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στοχεύουν, όντας φθηνότερα να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της οικονομικής κρίσης.

09 01 2013_page1_image1