En El
Ανακοίνωση τύπου: Μελέτη σύγκρισης τιμών με το εξωτερικό‏

Ανακοίνωση τύπου: Μελέτη σύγκρισης τιμών με το εξωτερικό‏

Σημαντικά χαμηλότερες οι τιμές στα Ελληνικά Σουπερμάρκετ σε σχέση με Αγγλία και Γαλλία

Η επαναλαμβανόμενη τετραμηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών σε τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα τον Νοέμβριο 2012 με την Αγγλία και τη Γαλλία. Η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει από χώρα σε χώρα.

Για την παρούσα ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι. Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα τιμών 1250 προϊόντων στις τρεις χώρες συνολικά για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές.

06-11-2012_1

 

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών (εικόνα 1) δείχνει ότι τόσο η Αγγλία όσο και η Γαλλία έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα κατά 31% και 19% αντίστοιχα. Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση (σχήμα 1) δείχνει ότι οι δύο χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Αγγλία κατά 40% περίπου και η Γαλλία κατά 24% περίπου. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ από τον Ιανουάριο 2011 είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (5%) και τη Γαλλία (5,5% ή 7%), επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις τελικές τιμές. Στην περίπτωση της Αγγλίας σημαντικό ρόλο στη σύγκριση παίζει και η σημερινή ισοτιμία στερλίνας-ευρώ.

Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα με κατά μέσο όρο χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών), που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των σουπερμάρκετ για συγκράτηση των τιμών. Όπως φαίνεται και στο σχήμα 2 η τάση των μειωμένων τιμών στα ελληνικά Σουπερμάρκετ συνεχίζεται από τις αρχές του 2011 που ξεκίνησε η συγκεκριμένη έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Στον πίνακα 1 παρουσιάζονται οι μέσες τιμές ανά κατηγορία προϊόντων ανά χώρα. Για τη σύγκριση χρησιμοποιήθηκαν 359 προϊόντα στην Ελλάδα, 445 στην Αγγλία και 439 στη Γαλλία.

06-11-2012_2

Τα δεδομένα τιμών υπολογίζονται από γνωστά παρατηρητήρια τιμών των χωρών που εξετάστηκαν και για την Ελλάδα στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) και τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ:

-         Ελλάδα: Καρφούρ Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Μασούτης, My Market

-         Αγγλία: Asda, Sainsbury’s, Tesco, Waitrose, Ocado

-         Γαλλία: E.Leclerc, Auchan, Carrefour, Cora, Geant, InterMarche, Aldi, Ed/DIA, Leader Price, Lidl, Netto

Τα κριτήρια επιλογής των προϊόντων στο καλάθι ήταν ένας συνδυασμός αντίστοιχων χρησιμοποιούμενων καλαθιών για εκτίμηση στο εξωτερικό, καθώς και κοινής διαθεσιμότητας στοιχείων στις χώρες.