Έρευνα τάσεων στελεχών λιανεμπορίου και βιομηχανίας FMCG:
Η κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις. Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 13 έως 25 Μαίου 2022 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 150 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ.
Σχήμα 1: Διαχρονικές προσδοκίες για την εξέλιξη των πωλήσεων (2016-2022)
Τα αποτελέσματα καταγράφουν την αξιολόγηση των εξελίξεων από τα στελέχη του κλάδου για το Α’ εξάμηνο 2022 και τις προσδοκίες τους για το Β’ εξάμηνο 2022 οι οποίες συνοψίζονται σε:
Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου (βλ. σχήμα 1), καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων 64% οι οποίοι θεωρούν ότι οι πωλήσεις του κλάδου θα μειωθούν το επόμενο εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό 22% οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσουν αύξηση. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί μείωση της τάξης του 1,8% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2022-Δεκέμβριος 2022 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2021, ενώ αντίστοιχη είναι και η εκτίμηση συνολικά για το 2022 με τα στελέχη να εκτιμούν μείωση πωλήσεων της τάξης του 1,8% μεσοσταθμικά.
Σχήμα 2: Διαχρονική αξιολόγηση οικονομικής κατάστασης της χώρας (2017-2022)
Σχήμα 3: Διαχρονική εξέλιξη δεικτών οικονομικού κλίματος (2017-2022)
Η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2021 αναστρέφεται στην παρούσα μέτρηση. Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο 2021 μόλις το 25% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 57% ότι βελτιώθηκε (σχήμα 2), τον Μάιο 2022 το 87% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και μόλις το 7% ότι βελτιώθηκε. Αντίστοιχα αρνητικά ποσοστά είχαν να καταγραφούν από τις περιόδους του Lockdown του 2020 ή σε περιόδους δημοσιονομικής κρίσης το 2017.
Το οικονομικό κλίμα (σχήμα 3) παρουσιάζει αντίστοιχη εικόνα, η οποία οφείλεται στις συνολικά σε όλες τις εκτιμήσεις των στελεχών (πωλήσεις, τιμές, οικονομικές συνθήκες). Ο δείκτης καταγράφεται στο -0,11, μειωμένος έντονα σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση.
Η αρνητική επίδραση από τον πόλεμο στην Ουκρανία καταγράφεται ιδιαίτερα έντονα (σχήμα 4 και σχήμα 5). Συγκεκριμένα:
Σχήμα 4: Εκτίμηση της επίδρασης της κρίσης στην Εταιρεία
Σχήμα 5: Εκτίμηση επίδρασης κρίσης στις εταιρείες του κλάδου