En El
Σημαντική και με αυξητικές τάσεις η επίδραση των εκπτώσεων στον τελικό καταναλωτή στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2014

Σημαντική και με αυξητικές τάσεις η επίδραση των εκπτώσεων στον τελικό καταναλωτή στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2014

Σημαντική και με αυξητικές τάσεις η επίδραση των εκπτώσεων στον τελικό καταναλωτή στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2014

Κατά μέσο όρο ο καταναλωτής εξοικονομεί περίπου 15% χάρη στις προωθητικές ενέργειες στα μεγάλα σουπερμάρκετ με συνολική εξοικονόμηση 680 εκατ. ευρώ για το σύνολο του 2014

Η ποσοστιαία μέση έκπτωση στα μεγάλα σουπερμάρκετ αυξήθηκε από 12,8% το 2013 σε 15,4% το 2014. Άρα με πραγματική μείωση τιμών για τις εξεταζόμενες κατηγορίες το 2014 σε σχέση με το 2013 ήταν της τάξης του 3,5%

 

Η παρούσα έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (μεγάλα σουπερμάρκετ) . Η έρευνα αφορά την επίδραση των προωθητικών ενεργειών στις τελικές τιμές των προϊόντων, η οποία μέχρι σήμερα δεν καταγράφεται στις διάφορες αντίστοιχες μελέτες. Αφορά τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την περίοδο Ιανουάριο-Σεπτέμβριος 2014.

Πίνακας 1: Μέση τιμή τυπικών προϊόντων σουπερμάρκετ πριν και μετά τις εκπτώσεις[1]

12-01-2015_sx1

Ο πίνακας 1 παρουσιάζει τα βασικά ευρήματα της μελέτης. Συγκεκριμένα παρουσιάζει για κάθε μία από τις κατηγορίες προϊόντων την μέση τιμή[2] πριν και μετά την πραγματοποίηση των εκπτώσεων. Δηλαδή παρουσιάζει την μέση αρχική τιμή που εμφανίζεται στα ράφια των μεγάλων σουπερμαρκετ και την μέση πραγματική τιμή που πλήρωσε ο καταναλωτής στο ταμείο. Οι εκπτώσεις περιλαμβάνουν ενέργειες οι οποίες διαφοροποιούν την εκάστοτε τιμή ραφιού είτε με ποσοστιαία ή ποσοτική έκπτωση, είτε αν αφορούν προϊόν είτε σύνολο κατηγορίας, είτε με sticker στο προϊόν, είτε με κουπόνι από τον εκάστοτε προμηθευτή.

Όπως φαίνεται από τα στοιχεία του πίνακα, κατά μέσο όρο ο καταναλωτής εξοικονομεί περίπου 15% χάρη στις προωθητικές ενέργειες. Οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις εμφανίζονται στα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων με 34%, στο αλεύρι για όλες τις χρήσεις με 22%, στα ζυμαρικά με 22%, στις σερβιέτες κατά 21%. Όλες οι κατηγορίες παρουσιάζουν εξοικονομήσεις οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν πέφτουν κάτω του 4%. Σημειώνεται ότι η συνολική αξία αυτών των ενεργειών για το σύνολο του 2014 εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 680 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε πάνω από 160 ευρώ όφελος ετησίως ανά νοικοκυριό.

Για να γίνει σαφής η επίδραση στην καθημερινότητα του καταναλωτή ακολουθούν 2 παραδείγματα, τυπικών καλαθιών αγορών.

Παράδειγμα 1

Μια οικογένεια που αγοράζει 1 κιλό αλεύρι, 2 λίτρα γάλα, 2 πακέτα μακαρόνια, 5 κιλά πατάτες, Μισό κιλό φέτα, 8 ρολά χαρτί εξοικονομεί κατά μέσο όρο 14,34% αγοράζοντας αυτό το τυπικό καλάθι αντί για 16,65 € με 14,27 € κατά 2,39 € φθηνότερα.

  • 1 κιλό αλεύρι: αντί για 1,12 € πληρώνει 0,87 €. Κέρδος 0,25 €
  • 2 λίτρα γάλα: αντί για 2,42 € πληρώνει 2,26 €. Κέρδος 0,16 €
  • 2 πακέτα μακαρόνια: αντί για 1,57 € πληρώνει 1,23 €. Κέρδος 0,34 €
  • 5 κιλά πατάτες: αντί για 3,24 € πληρώνει 2,84 €. Κέρδος 0,40 €
  • Μισό κιλό φέτα: αντί για 4,10 € πληρώνει 3,62 €. Κέρδος 0,47 €
  • 8 ρολά χαρτί: αντί για 4,20 € πληρώνει 3,44 €. Κέρδος 0,77€

Παράδειγμα 2

Μια οικογένεια που αγοράζει 1 κιλό αλεύρι, 4 λίτρα γάλα, μισό κιλό γιαούρτι, 1 κοτόπουλο 2 κιλών, 1 ποτό τύπου cola 1,5 λίτρου, 2 πακέτα μακαρόνια, 5 κιλά πατάτες, 1 κιλό φέτα, 8 ρολά χαρτί εξοικονομεί κατά μέσο όρο 13,16% αγοράζοντας αυτό το τυπικό καλάθι αντί για 33,46 € με 29,06 € κατά 4,40 € φθηνότερα.

  • 1 κιλό αλεύρι: αντί για 1,12 € πληρώνει 0,87 €. Κέρδος 0,25 €
  • 4 λίτρα γάλα: αντί για 4,83 € πληρώνει 4,52 €. Κέρδος 0,31 €
  • Μισό κιλό γιαούρτι: αντί για 1,64 € πληρώνει 1,52 €. Κέρδος 0,12 €
  • 1 κοτόπουλο (2 κιλά): αντί για 6,25 € πληρώνει 5,18 €. Κέρδος 1,07 €
  • 1 ποτό τύπου cola 1,5 λίτρο: αντί για 1,26 € πληρώνει 1,16 €. Κέρδος 0,11 €
  • 2 πακέτα μακαρόνια: αντί για 1,57 € πληρώνει 1,23 €. Κέρδος 0,34 €
  • 5 κιλά πατάτες: αντί για 3,24 € πληρώνει 2,84 €. Κέρδος 0,40 €
  • 1 κιλό φέτα: αντί για 8,20 € πληρώνει 7,25 €. Κέρδος 0,95 €
  • 8 ρολά χαρτί: αντί για 4,20 € πληρώνει 3,44 €. Κέρδος 0,77€

Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί η σαφής αυξητική τάση της έντασης των εκπτώσεων. Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στο σχήμα 1, η ποσοστιαία μέση έκπτωση αυξήθηκε από 12,8% το Α’ εννιάμηνο του 2013 σε 15,4% το Α’ εννιάμηνο του 2014. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την μείωση των τιμών οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερη πραγματική μείωση τιμών για τις κατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται της τάξης του 3,5%.

12-01-2015_sx1



[1] Τα προϊόντα που εξετάζονται έχουν επιλέγει με βάση τα κριτήρια της αντιπροσωπευτικότητας όλων των κατηγοριών στο δείγμα, της σημασίας των προϊόντων στο οικογενειακό καλάθι, της ευκολίας μέτρησης ανά μονάδα μέτρησης, της ύπαρξης γενικά αποδεκτής συσκευασίας.

[2] Η μέση τιμή ορίζεται στο πλαίσιο της μελέτης ως το σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας για τη συγκεκριμένη περίοδο (Α’ 9μηνο) δια των τεμαχίων που πουλήθηκαν τη συγκεκριμένη περίοδο