En El
Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και οι προμηθευτές προσφέρουν πάνω από 750 εκατ. ευρώ σε προσφορές ετησίως

Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και οι προμηθευτές προσφέρουν πάνω από 750 εκατ. ευρώ σε προσφορές ετησίως

Αν ληφθούν υπόψη οι προσφορές  το πραγματικό επίπεδο των τιμών είναι κατά 7% χαμηλότερο από αυτό που μετριέται στο «ράφι»

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών πραγματοποίησε μελέτη για την εξέταση της συμβολής που έχουν οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στην αγορά το 2013. Τα αποτελέσματα δείχνουν ιδιαίτερα υψηλά μεγέθη:

  • Η συνολική αξία των προσφορών που παρέχεται στους καταναλωτές μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 620 εκατ. ευρώ.
  • Μαζί με τα προωθητικά κουπόνια και τις διάφορες δωροεπιταγές που προσφέρουν τα σουπερμάρκετ η συνολική αυτή αξία εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 750 εκατ. ευρώ.
  • Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε μέσο ετήσιο όφελος ανά νοικοκυριό πάνω από 200 ευρώ (σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. το 2012 μετρήθηκαν στην Ελλάδα 3.760.329 νοικοκυριά).
  • Οι εκπτώσεις αυτές δεν λαμβάνονται υπόψη στις μετρήσεις του επιπέδου και εξέλιξης των τιμών. Με βάση την παρούσα μελέτη, η μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ εκτιμάται σε 6,9%, το οποίο σημαίνει ότι οι πραγματικές τιμές είναι κατά 7% χαμηλότερες από αυτές που μετριόνται στο ράφι. Με τα δεδομένα αυτά υπολογίζεται ότι το 2013 σε σχέση με το 2012 οι τιμές μειώθηκαν στην πραγματικότητα κατά 3.07%, έναντι της μείωσης -0.68 που μετρήθηκε στο ράφι (σχήμα 1).
  • 4 στα 10 προϊόντα εκτιμάται ότι πωλούνται μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας. Τα προϊόντα που πωλούνται μέσω προσφοράς παρουσιάζουν αύξηση κατά 10% το 2013 σε σχέση με το 2012.
  • Οι κατηγορίες με τα μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων μέσω προσφορών που πλησιάζουν το 50% είναι τα απορρυπαντικά και τα είδη υγιεινής.

16-06-2014_sx1

Τα στοιχεία της πρόσφατης ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα επιβεβαιώνουν αυτά τα αποτελέσματα. Το 86% των καταναλωτών επιλέγουν προσφορές το 2013 έναντι 82% το 2012, ενώ το 82% συγκρίνει περισσότερο τις τιμές το 2013, έναντι 80% το 2012. Σημειώνεται επίσης ότι 3 στους 4 καταναλωτές δηλώνουν ότι πλέον εξαργυρώνουν περισσότερα εκπτωτικά κουπόνια σε σχέση με το παρελθόν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα για την επιλογή προσφορών συνδυάζονται και με την εντατικοποίηση της σύγκρισης των τιμών από τους καταναλωτές, δείχνοντας ότι οι τελευταίοι αποκομίζουν ακόμα μεγαλύτερο όφελος από τον έξυπνο συνδυασμό επιλογής προσφορών και σύγκρισης τιμών το οποίο μπορεί να φτάνει και τα 500 ευρώ ετησίως (Μ.Ο.).

Η επεξεργασία των στοιχείων τιμών που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών e-prices, των μεγάλων αλυσίδων σουπερ μάρκετ του Υπουργείου Ανάπτυξης από το ΙΕΛΚΑ, επιβεβαιώνουν αυτή την εικόνα. Σε προηγούμενη μελέτη του ΙΕΛΚΑ για το σύνολο 155 προϊόντων από 23 κατηγορίες, τα προϊόντα αυτά μπορούν να αγοραστούν σε ένα εύρος της τάξης του 70% ανάλογα με τις έξυπνες επιλογές που θα κάνει ο καταναλωτής.

Με βάση αυτές τις καταναλωτικές συνήθειες αναδεικνύεται ο ρόλος του σουπερ μάρκετ σαν το σημείο/κανάλι πώλησης όπου συγκεντρώνονται μεγάλος αριθμός διαφορετικών προϊόντων, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να συγκρίνει διαφορετικές τιμές και ποιότητες προϊόντων. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 80% των καταναλωτών θεωρεί ότι στο σουπερ μάρκετ βρίσκει περισσότερες προσφορές και έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά προϊόντα (διαφορετικές μάρκες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, διαφορετικές ποικιλίες προϊόντων, διαφορετικές τιμές, διαφορετικές συσκευασίες, διαφορετικές χώρες κλπ).