En El
Χαμηλότερα κατά 0,64% ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το Α’ δεκάμηνο του 2013

Χαμηλότερα κατά 0,64% ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το Α’ δεκάμηνο του 2013

Χαμηλότερα κατά 0,64% ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το Α’ δεκάμηνο του 2013 σε σχέση με το Α’ δεκάμηνο του 2012[1]

Η παρούσα μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)  παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα το 2013. Βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).

28-11-2013_sx1

Το σχήμα 1, δείχνει το επίπεδο του γενικού δείκτη τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) από το πρώτο δεκάμηνο του 2011 έως και το πρώτο δεκάμηνο του 2013. Όπως φαίνεται στο σχήμα, συνολικά κατά μέσο όρο οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 0.64% το 2013 σε σχέση με το 2012 και κατά 2,71% σε σχέση με το 2011.

Όπως φαίνεται στο σχήμα 2, όπου απεικονίζεται η μηνιαία εξέλιξη του Δείκτη τιμών, η αποκλιμάκωση των τιμών έκανε την εμφάνιση της στις αρχές του 2012 και συνεχίστηκε όλο το έτος και δείχνει πλέον σαφώς πως οι τιμές σταθεροποιούνται σε επίπεδα του 2009, παρά τις σημαντικές αυξήσεις του ΦΠΑ, με ελαφρώς πτωτική τάση. Όπως προκύπτει από την ανάλυση των τιμών 904 κωδικών προϊόντων στα μεγάλα σουπερμάρκετ όλης της Ελλάδας (τρόφιμα και είδη παντοπωλείου), συνολικά οι τιμές τον Οκτώβριο του 2013 βρίσκονται κατά 0.58% χαμηλότερα σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2010 οπότε και ξεκίνησαν οι μετρήσεις. Οι επιμέρους υποδείκτες τιμών επίσης εμφανίζουν σημαντική αποκλιμάκωση.

Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών) οι οποίες έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή.

28-11-2013_sx2

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η εξέλιξη του δείκτη τιμών όταν αφαιρεθούν οι επιδράσεις των συνεχών αυξήσεων του ΦΠΑ (από τον Μάρτιο του 2010 έως τον Σεπτέμβριο του 2011). Σε αυτή την περίπτωση ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσιάζει μείωση τα τελευταία σχεδόν 4 έτη (Ιανουάριος 2010-Οκτώβριος 2013) κατά 4,5% και κινείται στα επίπεδα της προηγούμενης δεκαετίας. Ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αν ληφθεί υπόψη η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών και στις τιμές της ενέργειας (καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια).

Ο Γενικός Δείκτης Οργανωμένου Λιανεμπορίου του ΙΕΛΚΑ, που βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας), προκύπτει από την ανάλυση των 900 περίπου κωδικών για τους οποίους υπάρχουν συνεχώς διαθέσιμα στοιχεία όλο το έτος, από τους περίπου 1.500 που είναι συνολικά διαθέσιμοι. Η δειγματοληψία περιλαμβάνει πάνω από 1.000 σημεία πώλησης των μεγάλων αλυσίδων σουπερ μάρκετ σε όλη την Ελλάδα.



[1] Στα στοιχεία της ανάλυσης εκτάκτως δεν περιλαμβάνονται προϊόντα της κατηγορίας των οπωροκηπευτικών,  καθώς ως την ημερομηνία δημοσίευσης της μελέτης δεν ήταν διαθέσιμες τιμές για τα προϊόντα αυτά στο παρατηρητήριο τιμών για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο 2013.