En El
Μείωση των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 5% το 2012

Μείωση των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 5% το 2012

Μείωση των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 5% το 2012 σε σχέση με το 2011 – Συρρίκνωση της συνολικής αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων κατά 2,7 δις Ευρώ

 

Σημαντικά μειωμένες είναι οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων όπως αποκαλύπτουν τόσο τα στοιχεία της ανάλυσης των δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ για το 2012, όσο και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.

Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στο σχήμα 1, συνολικά το λιανεμπόριο τροφίμων εκτιμάται ότι το 2012 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 19,5 δισεκατομμυρίων ευρώ χωρίς ΦΠΑ, έναντι 22,4 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2011. Η μείωση αυτή της τάξης του 12,4% είναι η μεγαλύτερη που έχει παρατηρηθεί στην Ελλάδα και αντιστοιχεί στο ποσό των 2,7 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Μείωση όμως παρουσίασαν συνολικά στην Ευρώπη οι πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων. Τα ποσοστά μείωσης είναι πολύ μικρότερα σε σχέση με την Ελλάδα αφού σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 παρουσιάζει μείωση 0,92% από το 2011 στο 2012 και η Ευρωζώνη κατά 1,26%.

Μείωση παρουσιάζουν οι πωλήσεις και στις αλυσίδες σουπερμάρκετ σύμφωνα με επεξεργασία στοιχείων επεξεργασία 65 ισολογισμών και οικονομικών αναφορών από το ΙΕΛΚΑ και στοιχεία της Nielsen, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων παρουσίασαν μείωση πωλήσεων κατά 5% από 10,6 δισεκατομμύρια Ευρώ σε 10,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτή η μικρότερη συγκριτικά μείωση σε σχέση με το σύνολο της αγοράς εξηγείται από την ανάπτυξη του δικτύου των αλυσίδων (μέσω εξαγορών ή οργανικής ανάπτυξης), μέσω οικονομιών κλίμακας λόγω της οργάνωσης του και στρατηγικών ανταπόκρισης στην κρίση (π.χ. περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συνεχείς προσφορές κλπ).

Σχήμα 1: Κύκλος εργασιών 2011 Vs. 2012 στο λιανεμπόριο τροφίμων

 23-09-2013_sx1

Ενδιαφέρον στοιχείο των αποτελεσμάτων αυτών είναι ότι οι πωλήσεις των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων εκπροσωπούν μόνο το 55% της συνολικής αγοράς, ενώ το αντίστοιχο μέσο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 75%. Αυτό σχετίζεται με το αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των σούπερ μάρκετ που ισχύει (παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις), την γεωγραφία της χώρας και τους περιορισμούς στην πώληση συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων.

Η σημαντική αυτή μείωση των πωλήσεων και η συρρίκνωση της αγοράς είναι αποτέλεσμα δύο βασικών παραγόντων:

  • Της μείωσης τιμών
  • Της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών

Σε σχέση με τις τιμές, αυτές το 2012 διαμορφώθηκαν στις μεγάλες αλυσίδες σουπερ μάρκετ κατά 1,4% χαμηλότερα σε σχέση με το 2011 σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων του παρατηρητηρίου τιμών της ΓΓΚ του ΥΠΑΝ από το ΙΕΛΚΑ. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με την ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ (σε πανελλήνιο δείγμα 2.500 καταναλωτών):

  • Το 80% έχει μειώσει τις αγορές του συνολικά λόγω της κρίσης (σχήμα 2)
  • Το 71% αγοράζει μόνο τα απαραίτητα
  • Το 70% αγοράζει γενικά φθηνότερα προϊόντα
  • Το 67% αγοράζει οικονομικές συσκευασίες
  • Το 82% επιλέγει περισσότερες προσφορές

Σχήμα 2: Έχετε μειώσει τις αγορές σας λόγω της οικονομικής κρίσης;

23-09-2013_sx2

Είναι επίσης σαφές ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ για τις αγορές προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις χαμηλότερες τιμές σε σχέση με άλλα σημεία πώλησης, αλλά και τις συνεχείς προσφορές που παρέχουν.